Geplaatst op
Als je op een mountainbike vakantie vertrekt, moet je er klaar voor zijn. Wat bedoel ik precies met er klaar voor zijn? Je moet een beetje getraind hebben, zodat 4-7 dagen achter elkaar fietsen niet als een complete schok voor je lichaam komt. Dit artikel gaat daar echter niet over, maar er zijn wel een paar belangrijke dingen die het waard zijn om op te wijzen:
1. Zelfs als je alleen maar downhill rijdt met liften/shuttles terug naar de top, moet je je lichaam er nog steeds klaar voor maken! Voortdurend DH rijden vergt veel van je bovenlichaam, dus een aantal cross-training sessies in de sportschool als onderdeel van je ‘voorbereiding’ zal echt helpen.
2. Als je meer cross country gaat rijden, dan is je aerobe conditie belangrijker. Een goede basisconditie zal je vakantie veel aangenamer maken, omdat je langer kunt rijden zonder het gevoel te hebben dat je gaat sterven!
3. Vergeet uw kern niet, voor beide rijstijlen helpt een sterke kern.
Er zijn een aantal dingen die je moet overwegen voordat je vertrekt; zoals is je motor klaar voor een week non-stop actie en is je uitrusting op de klus berekend? Ik zou hier 4 tot 6 weken voor vertrek over nadenken, zodat je genoeg tijd hebt voor het onvermijdelijke getreuzel over welke kleur kit je moet kopen, of die bij je motor past en of er nog wat gesleuteld en afgesteld moet worden om je rit vlekkeloos te laten verlopen.
Tip: mountainbiken Durbuy
Fiets
Onderhoud – Als je je eigen fiets meeneemt, laat hem dan twee weken voor je vertrekt een onderhoudsbeurt geven. Zo heb je genoeg tijd om er voor vertrek op te rijden en te controleren of alles in orde is, en als de fietsenmaker iets voor je moet bestellen, heb je er geen haast bij.
Handvatten – Zijn uw handvatten geschikt om u te helpen gedurende lange tijd comfortabel te rijden? Er zijn tegenwoordig veel merken handvatten die zachte rubberen of siliconen handvatten bieden – zoals ESI bijvoorbeeld – die trillingen dempen en voor demping zorgen. De keuze van de grip is een kwestie van persoonlijke voorkeur en het is de moeite waard om er eens mee te experimenteren voordat je op vakantie gaat.
Gereedschap en reserveonderdelen
Als je met een groep vrienden rijdt, heb je misschien geen dubbele uitrusting nodig, zoals kettingsplijters, multigereedschap, pompen enz. Dit zal enige planning binnen de groep, maar is zeker de moeite waard, want je zou verbaasd zijn hoeveel gewicht deze spullen optellen tot. Als je overzees reist op je reis kan dit het verschil zijn tussen net onder het toegestane bagagegewicht komen of een rekening voor overbagage.
Kleding
Controleer je paardrijkleding. Begint het te verslijten? Is het schuim van de zeem niet meer zo sponzig? Zijn de beengrippers uitgezakt? Zo ja, dan is dit het moment om jezelf te gaan verwennen en te investeren in een paar knickers van echt goede kwaliteit. Er is niets erger dan dat een paar trieste oude knicks een totaal geweldige vakantie verpesten.
Eten
Als je op je vakantiebestemming aankomt, wat kun je dan tijdens je reis doen om ervoor te zorgen dat je de beste tijd hebt en het meeste plezier op de paden? Het kan zijn dat je zoveel plezier hebt dat je vergeet te eten en te drinken tijdens de ritten. Doe dat niet! Eten en drinken tijdens het rijden is belangrijk, vooral tijdens het laatste uur van de rit. Elke rit langer dan twee uur moet je tijdens de rit eten. Als je niet te hard van stapel loopt, kun je volstaan met het eten van vast, echt voedsel. Als je echter te hard van stapel loopt, zal dit vaste voedsel moeilijker te verteren zijn en kun je je voeden met een paar gels en energiedrank.
Je kunt tot 60-90 gram koolhydraten per uur verteren (de kleinere rijder zou aan de onderkant van dit bereik zitten, terwijl de grotere rijder aan de bovenkant van dit bereik zou zitten). Om je een idee te geven van hoeveel koolhydraten je echt binnenkrijgt: een banaan van gemiddelde grootte bevat ongeveer 27 gram koolhydraten, een boterham met witte jam bevat 40 gram koolhydraten. Vergeet niet dat je de volgende dag moet rijden, dus je wilt jezelf voorbereiden op succes op opeenvolgende dagen, dus als je de dag uitgeput eindigt, bereid je jezelf voor op mislukking de volgende dag. Om goede opeenvolgende dagen in het zadel te hebben, moet je na de rit een goede koolhydraatrijke maaltijd nemen, koolhydraten zoals rijst, aardappelen, pasta of quinoa zijn allemaal geschikt.
Uitgelicht: mountainbiken Ardennen Kies ook een goede magere eiwitbron voor bij de koolhydraten, en vergeet natuurlijk je groenten niet. In werkelijkheid is tanken na de rit simpel: eet echt voedsel, gezond voedsel, en negeer de koolhydraten niet! Soms is er een tijd en een plaats voor een herstelshake, en dat zou zijn als je klaar bent met je dag rijden, maar je bent een lange transit van je bestemming en een goede maaltijd is een paar uur weg. In dit scenario kan de gemakkelijk verkrijgbare chocolademelk je beste optie zijn om de juiste hoeveelheid koolhydraten en eiwitten in je lichaam te krijgen om de spieren te helpen herstellen en de glycogeenreserves aan te vullen, zodat je morgen klaar bent om meer plezier te hebben.